Wanneer voor Kickstarter kiezen als Nederlandse onderneming?

Wanneer Kickstarter als platform kiezen

Door Eric van Heesen, CrowdFundy - 29-2-2016

Kickstarter is wereldwijd het meest bekende internationale crowdfunding platform met meer dan 100.000 succesvol gefinancierde projecten. Vanwege de grote bekendheid wordt Kickstarter ook vaak beschouwd als de heilige graal voor Nederlandse ondernemers. Dit is zeker niet altijd terecht. Maar wanneer moet je nu als ondernemer eigenlijk wel voor Kickstarter kiezen?

Creatieve of technologische producten

Kickstarter richt zich sterk op creatieve projecten en is daarnaast ook zeer geschikt voor tech producten. Ervan uitgaande dat je een ondernemer bent met commerciële bedoelingen, zijn de mogelijkheden op Kickstarter dus enigszins beperkt.

Internationaal product

Het grootste voordeel van Kickstarter is het enorme bereik. Meer dan 10 miljoen mensen uit 169 verschillende landen hebben al een investering gedaan op het platform.

Wil je gebruik maken van deze voordelen, dan moet je product wel geschikt zijn voor de internationale markt. Denk hierbij ook aan de mogelijke verzendkosten.

Tevens is het op Kickstarter nog steeds niet mogelijk is om als investeerder bijvoorbeeld met iDeal te betalen. Richt je je enkel op de Nederlandse markt, dan heb je op Kickstarter dus niet veel te zoeken.

De tegenprestatie

Kickstarter werkt enkel met crowdfunding op basis van rewards. Dit wil zeggen; een niet-financiële tegenprestatie. Als je als ondernemer geld wilt ophalen middels een lening of aandelen, dan is Kickstarter dus niet het geschikte platform.

Omdat er op Kickstarter dagelijks zo’n 5.000 projecten live staan, moet je je enigszins kunnen onderscheiden van de massa (ervan uitgaande dat je een internationaal product aanbiedt). De enorme concurrentie is terug te zien in het succespercentage. Slechts 20% van de Nederlandse projecten op Kickstarter slaagt.  

Niet iedereen heeft een geweldig innovatief idee als een Smog-free tower. Dus wees supercreatief in het aanbod van je rewards, hoewel dit ook ligt aan het soort product dat je aanbiedt. Voor een boekhouder zal een andere vorm van crowdfunding meer voor de hand liggen.

Werkend prototype

Om luchtfietserij tegen te gaan stelt Kickstarter als eis dat van het aangeboden product een werkend prototype bestaat. Hiermee wordt voorkomen dat de ondernemer de beloftes aan de investeerders niet kan nakomen.

Indien je een geweldig idee hebt, maar nog geen daadwerkelijk product, zul je dus eerst een prototype moeten gaan ontwikkelen of een ander platform kiezen.

Kosten

Tot slot is het belangrijk om goed naar de kosten te kijken. Bij Kickstarter betaal je geen plaatsingskosten, dus je kan gratis een project aanmaken. Echter zijn er wel kosten verschuldigd wanneer het project succesvol wordt gefund.

Bij Kickstarter wordt er gewerkt met een ‘alles-of-niets’-model. Het doelbedrag moet binnen de gestelde periode volledig worden opgehaald, anders krijgt de ondernemer niets. De successfee is met 5% gemiddeld te noemen, maar daarnaast betaal je ook 3% voor afhandelingskosten en € 0,20 per investeerder. Kickstarter is hiermee duurder dan de meeste Nederlandse alternatieven.

Denk ook aan de internationale verzendkosten. Het verschepen naar andere landen kan een kostbare bedoeling worden!

Conclusie

Kickstarter is een schitterend internationaal platform met vele voordelen. Echter moet je project wel geschikt zijn voor dit platform. Kijk daarom eerst goed naar de kenmerken van jouw product. Pas wanneer je de voordelen van Kickstarter volledig kan uitbuiten, is Kickstarter waarschijnlijk het beste platform voor jouw project.  

Lees hier meer over crowdfunding in het algemeen of check hier of Kickstarter voor jou het juiste platform is.