De 7 voordelen van crowdfunding voor ondernemers

7 voordelen van crowdfunding voor ondernemers

Door Eric van Heesen, CrowdFundy - 1-10-2015

Crowdfunding - het ophalen van geld bij een grote massa kleine financiers - wint snel aan populariteit in Nederland, maar er zijn nog genoeg mensen die last hebben van koudwatervrees. Crowdfunding is meer dan het ophalen van geld alleen. In deze blog beschrijven we de 7 voordelen van crowdfunding voor ondernemers.

1. Het creëren van zichtbaarheid    

Het proces van crowdfunding is eigenlijk een grote marketingcampagne. Omdat je een groot aantal investeerders nodig hebt om het uiteindelijke doelbedrag op te halen, moet je deze potentiële investeerders zien te benaderen en te overtuigen.

Het overtuigen van je potentiële investeerders doe je door middel van een aantrekkelijke pitch, het inzetten van social media en offline storytelling op verjaardagen en andere aangelegenheden. Investeerders willen daarnaast uiteraard ook dat het project slaagt, dus zullen eveneens hun uiterste best doen om het project onder de aandacht te brengen bij hun kenniskring.

Dit alles zorgt natuurlijk voor een enorme boost van de zichtbaarheid van je (toekomstige) onderneming. En meer publiciteit betekent uiteindelijk weer meer klanten.

2. Gemakkelijke publiciteit

Crowdfunding is natuurlijk veel meer sexy dan het verkrijgen van een lening via de bank. Het getuigt van durf, creativiteit en ondernemerschap. Publiciteit genereren met je crowdfunding campagne is dan ook vele malen makkelijker. Vooral als je een enigszins origineel idee verkoopt, zullen media het snel als nieuwswaarde zien. En met een beetje geluk – en creativiteit - wordt het idee vanzelf opgepikt door de media en gaat het viral. En geluk dwing je af is het gezegde.

3. Het opbouwen van een band met investeerders

Een van de grootste voordelen van crowdfunding ten opzichte van de traditionele financiering is de betrokkenheid van de investeerder. Bij crowdfunding is de betrokkenheid van investeerders vele malen groter en kunnen investeerders bijna beschouwd worden als fans of ambassadeurs.

Het commercieel belang van een betrokken groep fans voor je onderneming hoef ik niet uit te leggen, denk alleen al aan de lancering van nieuwe producten bij Apple. Een betrokken groep fans betekent echter ook dat je een beroep op ze kan doen wanneer je iets nodig hebt. En je zult versteld staan van de mogelijkheden.

4. Testen van belangstelling in je product of dienst

Crowdfunding is ook een uitgelezen mogelijkheid om te testen of de wereld wel op jouw product of dienst zit te wachten. Het voordeel is dat een mislukte crowdfunding campagne geen financiële strop met zich mee brengt. Hooguit ben je de plaatsingskosten voor het platform kwijt.

Het slagen of falen van een campagne kan dus een goede indicator zijn of er belangstelling is voor jouw project of dienst. Maar het kan ook zijn dat je de campagne gewoon verkeerd hebt aangepakt. In het geval je nog onbekend bent met crowdfunding, is het niet onverstandig om je te laten begeleiden in het proces door een professionele partij.

5. Het ontvangen van feedback

Naast het ‘automatische’ marktonderzoek - waarin je kan testen of er interesse in je product of dienst is – heeft crowdfunding ook als bijkomstig voordeel dat je feedback kan ontvangen. Bijna alle crowdfundplatformen bieden (potentiële) investeerders tegenwoordig de mogelijkheid om reacties te laten plaatsen.

De feedback die je ontvangt is doorgaans van grote waarde. Immers heb je de mogelijkheid om tijdens de campagne nog dingen bij te sturen. Wellicht vinden potentiële investeerders je timing niet goed of zijn de rewards (tegenprestaties) niet aantrekkelijk genoeg.

Een goed voorbeeld waar feedback toe kan leiden is het project van The Coolest Cooler. De eerste crowdfunding campagne voor de revolutionaire koelbox faalde hopeloos. Echter – na wat aanpassingen en een betere timing (in de zomer in plaats van de winter) – werd de tweede poging een groot succes. Binnen 24 uur werd er 1 miljoen dollar opgehaald en uiteindelijk stopte de teller op 13,2 miljoen dollar. Dankzij de feedback was de Coolest Cooler opeens het meest succesvolle project ooit op Kickstarter!

6. Mogelijkheid tot combinaties van financiering

Uiteraard afhankelijk van het soort product dat je aanbiedt, zijn er diverse mogelijkheden om geld op te halen middels crowdfunding. En een combinatie van soorten funding is mogelijk.

Je kan bijvoorbeeld besluiten om je omzet een boost te geven door het aanbieden van rewards, terwijl je tegelijkertijd geld ophaalt via een lening voor het vergroten van je marketingbudget. Uiteraard kan je ook gewoon crowdfunding combineren met een traditionele financiering.

7. Opstap tot een grote investeerder

Het laatste voordeel van crowdfunding dat we hier bespreken heeft te maken met het trekken van de aandacht van grote kapitaalkrachtige investeerders.

Een succesvolle crowdfunding campagne zal de opinie over je bedrijf of project enorm positief beïnvloeden. Je bewijst namelijk dat er vraag is naar je product of dienst en je hebt een trouwe schare fans gecreëerd.

Niet alleen heeft een succesvolle crowdfunding campagne tot gevolg dat de traditionele kredietverstrekkers je nu opeens wel zien staan, het kan ook een opstap zijn tot een serieuze private investeerder.

Dergelijke business angels kijken vaak eerst de kat uit de boom voordat zij tot een investering overgaan en kiezen alleen de start-ups met de hoogste potentie. Een succesvolle crowdfunding campagne kan hierin dus hun aandacht trekken. Met de financiële middelen die een private investeerder met zich meebrengt zou je onderneming weleens uit kunnen groeien tot een miljoenen- of – wie weet – een miljardenbedrijf.